آموزش اکسل برای کارهای اداری
آموزش رایگان اکسل

آموزش اکسل برای کارهای اداری

آموزش اکسل برای کارهای اداری بسیار اهمیت دارد. در ادارات، نرم‌افزار اکسل از مهمترین نرم‌ افزارهای شرکت مایکروسافت است که بر روی کامپیوتر کارمندان در تمام شرکت ها نصب می‌شود. با استفاده از اکسل، کارمندان شرکت‌ ها اطلاعات خود را دسته‌ بندی می‌ کنند، گزارش می‌ سازند، محاسبات خود را…

آموزش اکسل برای کارهای اداری بسیار اهمیت دارد. در ادارات، نرم‌افزار اکسل از مهمترین نرم‌ افزارهای شرکت مایکروسافت است که بر روی کامپیوتر کارمندان در تمام شرکت ها نصب می‌شود. با استفاده از اکسل، کارمندان شرکت‌ ها اطلاعات خود را دسته‌ بندی می‌ کنند، گزارش می‌ سازند، محاسبات خود را انجام می‌ دهند و در اکسل مغایرت‌ گیری می‌کنند. به همین علت برای کارهای اداری، دانش اکسل یکی از مهمترین مهارت‌ ها است.

در این مقاله یک مسیر روشن در آموزش اکسل برای کارهای اداری را به شما معرفی خواهیم کرد.

کاربرد اکسل در ادارات

در مصاحبه های شغلی مربوط به کارمندان اداری، همیشه سوالاتی در مورد نرم افزار اکسل مطرح می شود. بنابراین، هر کارمندی که می خواهد در بخش اداری کار کند، باید به خوبی اکسل را بلد باشد. اما کارمندان اداری دقیقاً برای چه کارهایی از اکسل استفاده می کنند؟

کارمندان بخش اداری در طول روز، کارهای متنوعی را با استفاده از این نرم افزار قدرتمند انجام می دهند. به عنوان مثال، آنها اطلاعات مربوط به پرسنل را در یک Table در اکسل ثبت می کنند و از آن برای تهیه گزارشات مختلف استفاده می کنند.

همچنین، در اکسل، کارمندان لیستی از ورود و خروج پرسنل را ایجاد کرده و ساعات اضافه کاری و کسر از حضور و مرخصی هر شخص را به طور جداگانه حساب می کنند. همچنین، آنها با استفاده از اکسل، لیست بیمه تکمیلی پرسنل را ایجاد کرده و مغایرت های آن را با لیست اشخاص به دست می آورند. این نمونه های کوچکی از کاربرد اکسل در کارهای اداری هستند.

آموزش اکسل برای کارهای اداری

آموزش اکسل برای کارهای اداری نیازمند یادگیری مباحث پایه این نرم افزار است، اما این مسیر یادگیری نباید به طور زیادی زمان کارمندان را به خود اختصاص دهد. برای استفاده بهینه از اکسل در کارهای اداری، کارمندان باید به اندازه کافی با مفاهیم پایه این نرم افزار آشنا شوند و بتوانند در حد نیاز خود از آن استفاده کنند.

در نتیجه، آموزش اکسل برای کارهای اداری باید شامل مباحثی مانند ساخت جداول و لیست ها، استفاده از توابع و فرمول ها، و ساخت گزارشات و نمودارهای ساده باشد. با پیشرفت در این مباحث، کارمندان اداری می توانند با بهره گیری از اکسل، کارهای خود را در زمان کمتری انجام دهند.

یکی از انتقاداتی که همیشه به کارمندان اداری در شرکت ها داشتم، استفاده نادرست آنها از اکسل به عنوان یک دفترچه یادداشت بود. شما باید از خودتان بپرسید که آیا واقعا از نرم افزار اکسل به درستی استفاده می کنید؟ با استفاده از فرمول ها و توابع مختلف، می توانید امور روزانه خود را در کمترین زمان ممکن انجام دهید.

اکسل ابزاری قدرتمند برای سرعت بخشیدن به کارهای شماست، بنابراین باید به درستی از آن استفاده کنید. با دانش و توانایی درست در استفاده از اکسل، می توانید به بهبود کارایی و کارایی خود بپردازید و بهترین نتایج را کسب کنید.

آموزش اکسل برای کار اداری

در ادامه، مسیر آموزش اکسل برای کارهای اداری به شما توضیح داده می‌شود که می تواند به شما کمک کند تا پایه قوی در اکسل داشته باشید و در کمترین زمان ممکن به سطح پیشرفته در اکسل برسید. با یادگیری درست از این نرم افزار، شما می‌ توانید کارهای روزانه خود را در کمترین زمان ممکن و با استفاده از فرمول‌ ها و توابع مختلف انجام دهید.

با استفاده از اکسل به درستی، می‌توانید کارهایی را که دیگر کارمندان اداری در طول هفته‌ ها انجام می‌ دهند، در کمتر از یک ساعت انجام دهید. در نتیجه، می‌توانید به عنوان یک کارمند اداری بسیار موثر و کارآمد باشید و به شرکت خود کمک کنید تا به سرعت پیشرفت کند.

مفاهیم ضروری آموزش اکسل برای کارهای اداری

در این قسمت از آموزش اکسل برای کارهای اداری با مفاهیم ابتدایی اکسل آشنا می شوید و سپس در ادامه با استفاده از مسیر آموزش اکسل برای کارهای اداری می توانید در اکسل از مقدماتی تا پیشرفته آموزش ببینید.

کاربران اکسل باید با مفاهیم ابتدایی این نرم افزار آشنا باشند تا بتوانند حداکثر استفاده را از این ابزار قدرتمند ببرند. در این قسمت برخی از اجزاهای تشکیل دهنده اکسل را به شما معرفی می کنیم.

ورک بوک در اکسل ( Workbook )

هر فایل اکسل یک ورک بوک است که به اختصار Book نوشته می شود. تمام اطلاعات یک اکسل درون Bookها ذخیره می شود. فایل های اکسل با پسوند های مختلفی ذخیره می شوند که معروف ترین آنها پسوند .xlsm و .xlsx هستند. تصویر زیر یک نمونه از Book در اکسل است

تصویر یک ورکبوک در اکسل

در سمت بالای ورک بوک ها یک نوار ابزاری وجود دارد. به این نوار ابزار Ribbon می گویند. در این نوار با زبانه هایی که دارد می توانید در اکسل فرمول اضافه کنید، جدول بکشید و نمودار رسم کنید. تمام ابزار ها و موارد مهم در اکسل در این نوار قرار دارد عکس نوار ریبون را در قسمت زیر مشاهده می کنید.

نوار ریبون در اکسل

در قسمت پایین تر نوار ریبون دو قسمت مستطیل شکل به نام های formula bar و name box قرار دارد که در  زیر تصویر این قسمت را مشاهده می کنید . هرچیزی که در اکسل نوشته شود چه فرمول باشد و چه متن در این قسمت نمایش داده می شود.

نوار فرمول بار اکسل

و در ادامه آموزش اکسل برای کارهای اداری می پردازیم به یکی دیگر از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده اکسل به نام شیت ها

ورک شیت در اکسل ( Worksheet )

ورک شیت ها که با اختصار با نام شیت ( Sheet) صدا زده می شوند ، اجزای تشکیل دهنده ورک بوک ها هستند. در واقع هر ورک بوک تشکیل شده از یک تا صدها ورک شیت. تمام اطلاعات موجود در اکسل، کشیدن نمودار ها فرمول دهی و رسم جداول و … در قسمت شیت اکسل اتفاق می افتد. تصویر زیر قسمت شیت در اکسل را نمایش میدهد.

تصویر Sheet در اکسل

هر شیت یک نام منحصر به فرد می گیرد . در تصویر بالا نام شیت ما Sheet1 است. همانطور که مشاهده می کنید این شیت ها از تعداد زیادی سطر و ستون تشکیل شده اند. هر مستطیل توخالی که در وسط این شیت ها مشاهده میکنید یک سلول نام دارد . در واقع داده های شما درون این سلول ها نوشته می شوند.

پیشنهاد می کنم برای یک شروع بسیار قدرتمند در اکسل و ایجاد یک پایه قوی در نرم افزار اکسل ، به پکیج آموزشی اکسل مقدماتی مراجعه کنید. آموزش اکسل برای کارهای اداری را در این دوره آموزشی به خوبی فرا می گیرید.

مسیر آموزش اکسل برای کارهای اداری

مسیر آموزش اکسل برای کارهای اداری با مسیر اصلی آموزش اکسل تفاوت زیادی ندارد. مرحله اول ایجاد یک پایه قوی در شماست . برای ایجاد یک پایه بسیار قوی در خود دو مسیر پیش رو دارید:

مسیر اول : استفاده از آموزش های رایگان اکسل در کار اداری

در این قسمت برای شما، ویدئوهای آموزش های رایگان در سایت تیم مالی ساریسا را قرار می دهیم. این آموزش ها برای کار اداری بسیار مفید است و می توانید از تک تک این آموزش ها برای کارهای اداری روزانه خود استفاده کنید .

امکان دارد آموزش های رایگان برای افرادی که قبلاً با اکسل کار کرده اند، مفید باشد اما این نمی‌ تواند به عنوان یک جایگزین برای آموزش اکسل برای کارهای اداری از سطح مقدماتی محسوب شود. برای آموزش درست و موثر اکسل، نیاز به یک برنامه آموزشی کامل و منسجم دارید که به شما کمک کند پایه اکسل را درست فرا بگیرید و در راه آموزش به سطح پیشرفته برسید. مسیر دوم ، یک مسیر منسجم و موثر برای شروع یادگیری شما از مقدماتی است .

در حال بارگذاری پخش کننده...

فرمول شرطی IF در اکسل یک فرمول بسیار پر کاربرد و مهم است. در اداره این فرمول در اکسل می تواند بسیار کاربردی باشد. این ویدئو به شما نحوه استفاده از تابع شرطی IF را به شما آموزش می دهد . برای یادگیری بهتر این فرمول میتوانید به مقاله کامل تابع شرطی if در اکسل مراجعه کنید.

در حال بارگذاری پخش کننده...

زمانی که شما چند فرمول if را با هم ترکیب کنید میتوانید فرمول چند شرطی بسازید. فرمول چند شرطی دو دسته هستند یکی با ترکیب فرمول if و and و دیگری با ترکیب فرمول های if با یکدیگر. برای یادگیری بهتر فرمول چند شرطی در اکسل به مقاله آموزش تابع چند شرطی در اکسل مراجعه نمایید.

در حال بارگذاری پخش کننده...

توابع جستجوگر در اکسل از توابع بسیار مهم و کاربردی به شمار می آیند. در این بین تابع VLOOKUP از اهمست بسیار بیشتری برخوردار است. شما برای کار اداری باید حتما این فرمول را به خوبی بلد باشید. برای یادگیری بهتر این فرمول میتوانید به مقاله تابع VLOOKUP مراجعه کنید.

در حال بارگذاری پخش کننده...

تابع SUMIF یک تابع جمع شرطی است . این تابع در امور اداری شرکت ها می تواند برای جمع زدن ساعات کار هر پرسنل بر اساس کد پرسنلی بسیار قدرتمند عمل کند . در آموزش گام به گام مقدماتی اکسل ، دقیقا یک فرم ورود و خروج پرسنل را می سازید و با همین فرمول جمع اضافه کاری هر پرسنل را حساب می کنید. برای درک بهتر این فرمول به مقاله آموزش جمع شرطی در اکسل مراجعه کنید.

در حال بارگذاری پخش کننده...

شما به عنوان یک کارمند اداری در شرکت باید بلد باشید چگونه لیست ها را در اکسل چاپ بگیرید . چاپ گرفتن لیست ها در اکسل ممکن است در ابتدا بری شما گیج کننده باشد به همین دلیل چند قسمت مفصل در پکیج آموزش اکسل مقدماتی برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

در حال بارگذاری پخش کننده...

ابزار Table سهم مهمی در آموزش اکسل برای کارهای اداری دارد. این ابزار مهم ترین ابزار ذخیره سازی داده ها در اکسل است . برای یادگیری بهتر این ابزار به مقاله آموزش Table در اکسل می توانید مراجعه کنید.

در حال بارگذاری پخش کننده...

شخصی که قصد آموزش اکسل برای کارهای اداری را دارد باید بتواند از ابزار Data validation در اکسل نیز استفاده کند. این آموزش به شما یاد می دهد چگونه از این ابزار استفاده کنید. برای یادگیری بهتر این ابزار به مقاله آموزش دیتا ولیدیشن در اکسل مراجعه کنید

در حال بارگذاری پخش کننده...

ابزار Conditional formatting یک ابزار بسیار جذاب و کاربرد در اکسل است. کارمندان اداری با همین ابزار مغایرت گیری میکنند و داده های یکتا را پیدا می کنند. این ابزار برای آموزش اکسل برای کارهای اداری بسیار مفید است . برای آموزش بهتر این ابزار به مقاله آموزش کامل کاندیشنال فرمتینگ در اکسل مراجعه نماید.

در حال بارگذاری پخش کننده...

کارمندان اداری مدام با لیست های بزرگ کار می کنند و وقتی به پایین لیست می روند سر تیتر ها را مشاهده نمی کنند. چگونه این مشکل حل می شود؟ با ابزارFreeze panes این کار را می توان انجام داد.

برای مشاهده ده ها آموزش رایگان دیگر می توانید به آموزش اکسل رایگان مراجعه کنید. همچنین برای مشاهده مسیر رسیدن از صفر به پیشرفته در اکسل، به آموزش اکسل مراجعه نمایید.

مسیر دوم : دوره های آموزشی اکسل ساریسا

  • در دوره مقدماتی آموزش اکسل تهیه شده توسط تیم مالی ساریسا، برای شما پایه‌ ای قوی در اکسل ایجاد می‌شود. در این دوره، با مفاهیم اولیه اکسل مانند ورک بوک، ورک شیت و سلول‌ها آشنا می‌شوید و سپس کار با سطر و ستون را کامل یاد می گیرید. همچنین، با آموزشی روان و هدفمند فرمول‌ نویسی در اکسل را فرا می‌ گیرید. این دوره با هدف آموزش کارمندان و حسابداران شرکت‌ ها تهیه شده است و تمام فرمول‌ های مهم برای کار در شرکت‌ ها به صورت کامل و پروژه‌ محور آموزش داده می‌ شود.
  • با گذراندن این دوره، به راحتی می‌ توانید کارهای روزانه خود را در اکسل انجام دهید و به سطح پیشرفته تر اکسل دست یابید.
در حال بارگذاری پخش کننده...
  • پکیج آموزش پیشرفته اکسل، یک دوره آموزشی حرفه ای در اکسل است.این دوره با محوریت گزارش سازی با پروژه های عملی ، فرمول های پیشرفته ، استفاده پیشرفته از ابزارهای اکسل و همچنین رسم نمودار در اکسل را به شما آموزش می دهد. البته فصل رسم نمودارها در این دوره آموزشی به صورت رایگان با نام دوره رسم نمودار در اکسل در سایت تیم مالی ساریسا وجود دارد. پکیج آموزش پیشرفته بهترین نقطه برای حرفه ای شدن در اکسل است.
در حال بارگذاری پخش کننده...

در دوره های آموزشی اکسل در سایت تیم مالی ساریسا شما با پشتیبانی مستقیم توسط استاد دوره از سطح مبتدی به سطح فوق حرفه ای خواهید رسید. آموزش اکسل برای کارهای اداری به طور پیوسته و با ذهنیت درست از دوره مقدماتی اکسل شروع می شود و تا دوره پیشرفته ادامه پیدا می کند.

از رای شما ممنونم 4.5/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up